Ontdek de woontrends voor 2021

We naderen zo langzaamaan het einde van het jaar en dan is het leuk om vooruit te blikken naar het nieuwe jaar. Welke trends gaan we volgend jaar zien en waar komen deze trends vandaan? Trendwatcher Aafke Nijman heeft de huidige tijdgeest geschetst: Change Reaction. Uit de huidige maatschappelijke ontwikkelingen, zoals Covid-19 en het feit dat wij als consumenten veranderen, ontstaan concrete woontrends. Ontdek samen met Villa ArenA en CBW-erkend deze woontrends voor 2021. Je ontdekt naast de achtergrond, de kleuren, materialen en vormen, ook het verband dat hier tussen bestaat.
Human Touch
We beseffen ons meer dan ooit hoe kwetsbaar we zijn als mens. Eén virus kan de maatschappij en ons dagelijks leven totaal ontwrichten. Maar ook de voortschrijdende technologie maakt angstig.
Niet alleen onze privacy is in het geding. De opmars van kunstmatige intelligentie kan ons het gevoel geven de controle kwijt te raken. Daarnaast boezemt de klimaatproblematiek angst in, al was het maar omdat de gevolgen van de temperatuurstijging op de langere termijn onbekend zijn. Deze drie ontwikkelingen zouden een bedreiging kunnen vormen voor het voortbestaan van de mensheid. De behoeft aan menselijkheid (empathie, zintuiglijkheid) neemt daardoor toe; we hechten aan zingeving en proberen te benoemen wat mens zijn eigenlijk betekent. We gaan daarom op zoek naar producten en merken die daarbij passen, die een menselijk karakter hebben. Hierdoor groeit de behoefte aan ruimtes die een vertrouwd en herkenbaal gevoel oproepen. Afgeronde en organische vormen versterken dat gevoel. Voeg daar ene warm en vriendelijk kleurpalet van lichte tot donkere huidtinten aan toe en er ontstaat een vriendelijke ruimte waar je je al snel op je gemak voelt.
Dessins: vegen, vlekken & organische vormen
Vormen: organisch
Materialen: natuurlijk & kunstmatig
Kleuren: huidtinten
Balanced Biotope
De klimaatcrisis, afvalcrisis, stikstofcrisis en CO2-crisis: de problemen in onze maatschappij stapelen zich op. Evenals de sociale problemen zoals sociaal-maatschappelijke ongelijkheid en de groeiende generatiekloof. We plaatsen vaker onze vraagtekens bij onbezonnen consumeren, waardoor hergebruik en kringloopproducten mailstream worden. Huren of lenen plotseling hip. De oude moraal maakt plaats voor een nieuwe. Het is nu tijd voor bedrijven om verantwoordelijkheid te nemen. Evenals andere bedrijfstakken krijgt de woonbranche te maken met zogenaamde ‘the rise of rental’.
Een groeiende groep consumenten is bereid geld neer te tellen om juist geen eigenaar te zijn van een product. Hierdoor blijft de producent altijd verantwoordelijk. Niet alleen bij de consument, maar ook bij designers is duurzaamheid een belangrijk thema. Er onstaan nieuwe materialen en duurzamere productiewijzen. Biobased materialen zijn een must. Ze zijn gemaakt van hernieuwbare grondstoffen zoals zetmeel, suiker, cellulose, melkzuur of eiwitten, waardoor ze afbreekbaar of recyclebaar zijn. Ook wordt geëxperimenteerd met zelfgroeiend materiaal zoals mycelium. Deze schimmeldraden dienen als basis voor een stevig materiaal dat in elke gewenste vorm geproduceerd kan worden. Voeg aan deze materialen een kleurkaart toe met naturellen en nieuwe geelgroene tinten en er ontstaat een harmonieus organisch geheel.
Dessins: natuurlijke structuren
Vormen: organisch, onregelmatig, stoer & industrieel
Materialen: biobased & recyclebaar
Kleuren: geelgroen, blauw & steenrood
Recentered Stage
Op het gebied van economie, ecologie en globalisering staan we voor immense vraagstukken. De veranderingen gaan niet geruisloos. Het toenemende belang van de individu maakt dat iedereen zijn zegje wil doen, vaak toegespitst op één onderwerp. Het brengt nieuwe, soms extreem jonge rolmodellen voort. Neem bijvoorbeeld de Zweedse klimaatactiviste Greta Thunberg en Joshua Wong, de leider van de opstanden in Hongkong. Het hervonden idealisme dient niet automatisch één doel. Ieder heeft zo zijn eigen belangen en wil daarom zijn zegje kunnen doen. Dit feit heeft tot gevolg dat de contrasten toenemen, hetgeen onder andere zichtbaar is in de politiek.
Er is sprake van een hergroepering waarbij de bekende spelers het moeilijker krijgen en er meer ruimte komt voor aanbieders met uitgesproken meningen. Dit vraagt een duidelijke focus en interieurproducten die een ideaal vertegenwoordigen. Opvallend is dat deze krachtige houding van de consument terug te zien is in de vormgeving van producten. Zo hebben in deze stijltrend geometrische vormen de overhand. Trappen, blokken, cirkels en bogen; het lijkt alsof de nieuwe interieurs afkomstig zijn uit een blokkendoos. De materialen zijn ondergeschikt aan het uitbundige kleurgebruik. Zachte pasteltinten en krachtige kleuren als geel, terra, blauw en paars wisselen elkaar af.
Dessins: grafisch
Vormen: geometrisch & speels
Materialen: van ondergeschikt belang
Kleuren: van krachtig tot pastel
Interstellar Mirage
Traditionele systemen hebben door onder meer de multi-layered society en digitale transformatie hun langste tijd gehad. Ook de corona crisis heeft de mogelijkheden van online communicatie vleugels gegeven. De introductie van het 5G netwerk gaat voor nog meer nieuwe mogelijkheden zorgen. Onze veranderende samenleving vraagt om een nieuwe blik, snelle keuzes, flexibiliteit, meebewegen en loslaten. De jonge generatie heeft daar geen moeite mee, maar traditionele denkers haken af. Enigszins gekscherend worden ze ‘boomers’ genoemd.
Verticale bedrijfskolommen en horizontale hiërarchie waaraan we gewend zijn, zullen verdwijnen. In plaats daarvan fungeert de mens als middelpunt. We plaatsen onszelf gemakkelijk op een voetstuk. We zoeken naar ultieme vrijheid, zonder compromis. Waar we voorheen alles bij de hand wilden hebben, kiezen we nu alleen voor diensten of producten als we ze nodig hebben en dan moeten ze ook direct beschikbaar zijn. De consument is veeleisend, wil op zijn wenken bediend worden en verlangt alles op maat. Voor de hand liggende producten kunnen hierdoor als extreem saai ervaren worden. Er ontstaat een behoefte aan ruimtes die de fantasie prikkelen en waarbij verschillende belevingswerelden door elkaar lopen. Futurisme en oneindige mogelijkheden van de technologische vooruitgang spreken tot de verbeelding. Dit leidt tot interieurs met een nieuw spannend kleur- en materiaalgebruik en een vormentaal die veel wegheeft van Starship Enterprise.
Dessins: cirkels, druppels, golven & geometrisch
Vormen: futuristisch
Materialen: glanzend, gekleurd, transparant & spiegelend
Kleuren: koel, warm, neon & metallic
Ontdek het bij Villa ArenA!